Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Barn behöver liksom vuxna omges av en inspirerande miljö för att hjälpa fantasin på traven. Inbillar jag mig.

Om jag utgår ifrån mig själv, sittandes i ett rum där tanken är att jag ska vara kreativ, blir jag betydligt mer inspirerad om rummet erbjuder färger, mönster, foton, fönster eller  illustrationer. Något att fästa blicken vid.

Jag föreställer mig en enkel, färglös arbetsmiljö som ofta återskapas i filmatiserade kontorslandskap, och känner hur ett grått, suddigt filter kopplas in framför ögonen som minskar åtminstone min egen kreativitet.

Barnrum är givetvis inga arbetsrum, men det är kul att låta fantasin få flöda fritt i miljöer där barn vistas i.

Hur som helst…uppmuntrande färger, spännande mönster, roliga former och udda föremål kan fungera som en levande installation och kan med fördel vara mobil.

Det jag har i åtanke just nu är bilder i form av foton, teckningar, kära sagofigurer eller små meddelanden som kan sättas upp med hjälp av memoclips på ett dekorativt band.  Det finns färdiga fina memoclipsband att köpa som tex den här med små Babuschkas från Lilla Tussilago, alternativt kan man göra en egen med hjälp av små klädnypor och roliga snören.

Motiven på bilderna eller föremålen som framhävs, kan enkelt bytas ut efter humör eller kanske årstid…

Skapa själv eller tillsammans med barnet en egen personlig samling bilder och låt dig inspireras!

