Etiketter

, , , , , , ,

Eftersom äldsta dottern är döpt till Olivia, upptäckte jag tidigt barnboksillustratören & författaren Ian Falconer.

Jag tycker att hans berättelser om den modiga, busiga lilla grisen Olivia är fullkomligt underbara.

En av böckerna heter Cirkus Olivia. Mitt favoritcitat härifrån är när Olivia är i skolan, berättar en upplevelse från sommarlovet och läraren frågar om hennes historia verkligen är sann. Olivia svarar självklart både med ”Rätt så sant” och ”Jag tror att jag minns att det var så”. Brilliant!

När jag under senaste resan till New York hittade ett litet smyckskrin med den fantastiska lilla grisen, kunde jag inte motstå frestelsen.

Vrider man den lilla nyckeln på baksidan av skrinet och öppnar locket, snurrar Oliviagrisen i sin röda ballerinaklänning och tonerna från temalåten för den tecknade Oliviaserien spelas upp ur en liten dosa.

Dessutom är kortsidorna försedda med två små härliga texter:
1. Dream Big!
2. I always feel Olivia_ish!

Skrinet är en perfekt förvaring av de små plastjuvelerna samt halsbanden och armbanden som Olivia pysslat ihop själv!

