Etiketter

, ,

Jag pendlar känslomässigt i frågan om jag ska ta på mig projektet att pimpa dockskåpet eller inte…

Döttrarna har fått ärva mitt gamla 70-tals Lundby-dockskåp.

Färgerna går i tonerna orange, gult, brunt och tapeterna varvas med blommigt, randigt och medaljonger.

Inredningen är en mix av möbler som min mamma hade när hon var liten, som tex en liten röd, söt symaskin och en bokhylla i trä med färgade bokryggar.

Sen är det bruna sovrumskittet, det blå plastiga badrumskittet och köksspisen från 70-talet, medan den plastiga bokhyllan och de gröna sammetsfåtöljerna är en gåva från min tyska farmor i början på 80-talet. Mattan i köket vävde jag i förskolan, så även den känns lite speciell, om möjligt lite udda.

Med andra ord är hela kalaset en salig blandning och samtidigt ett litet heligt tempel.

Jag har inte köpt en pryl till det här dockskåpet, allt är ärvt från två generationer.

Däremot är det alla möjliga figurer som kommer och går. Dels dockor från min mammas barndom, men även nya figurer från Disney som exempelvis Askungen som har hittat hit.

Det kliar ibland i fingrarna att pimpa dockskåpet och förvandla det till ett sagohus…

Men sen ångrar jag mig alltid, eftersom det samtidigt känns genuint att behålla kvar det i sin orginella tappning. Helt osammanhängande utan en röd tråd,  kitschigt, lite stressande och kanske precis som det ska vara i ett dockhus… en salig röra.

Har du kvar ditt gamla dockskåp?

Om ja… i vilken tappning??

