Årets Luciadag är nästan över.  Min finaste lilla Olivia ville vara tärna med glitter som glittrar…

Imorse fick vi beskåda ett litet sött Luciatåg på dagis med fin knattesång. Luciafika mumsades sedan på jobbet några timmar senare. Under ett Skypemöte på eftermiddagen hörde vi fager Luciasång från ljusgården i mitten av kontorsbyggnaderna. Personalen på gymmet liksom personalen på bageriet där jag köpte med mig dagens lunch hade glitter i håret. Det är lite kul att se hur traditioner lever vidare.

Igårkväll lyssnade vi till Bo Kaspers Orkester på Chinateatern och även de fick med några julsånger och en egen tolkning av just Sankta Lucia. Riktigt bra!

Jag får även flashbacks och minns Luciafirande från mina tonår.

Under skoltiden hade vi i klassen som tradition att under många år besöka vår klasslärare tidigt, tidigt på morgonen i hans eller hennes hem. Med glitter i håret, ljus i händerna, sjungandes och bjudandes på medhavda nybakade lussebullar & glögg. Sen for vi vidare till Tyska Kyrkan i Gamla Stan och firade där med hela skolan traditionsenligt Lucia med sånger och tåg varje år. Tror jag måste ta och leta fram mina gamla fotoalbum och färska upp minnet lite mer. Skrämmande läskigt att tänka på att det var 15 år sen jag tog Abitur/studenten bara. Hua.

