Taggar

, , , , , ,

DSC_1998

Det är något alldeles speciellt med böcker, jag kan aldrig få nog av dem. Vid flyttlass genom åren som passerat, så är dessa kartonger såklart alltid de värsta att släpa på. Jag har svårt att sortera bort dem och tycker att hem blir så mycket mer personliga om man omger sig av böcker man gillar. Nu har vi inte plats för det, men någon gång vore det härligt att ha en massa bokhyllor, gärna platsbyggda som sväljer alla favoriter från golv till tak.

Inredningsböcker med vackra bilder är en genre jag är svag för, men även fina barnböcker. Framförallt dem med vackra illustrationer, eftersom jag är så svag för ljuvliga bilder.

Tänkte att jag skulle lägga in en ny kategori som får återkomma varje vecka och det är ett boktips jag vill dela med mig av. ibland har jag ju varit inne och pillat i kategorin, men nu vill jag ta in det som ett stående favoritämne. Oftast fokus barnböcker, eftersom det passar bloggens ursprungstema, men även en och annan inredningsbok som inspirerar mig. Eller en bok som jag läser för stunden. Nytt och gammalt, böcker som fått flytta in hos oss mestadels.

DSC_1991

Först ut blir Lena Anderssons böcker om Kotten! I barnens bokhylla står Kottens Hemlighet, Tick-Tack samt Kotten, Grisen och lilla vännen, förlag Eriksson&Lindgren.

Fantastiska illustrationer som man aldrig ser sig mätt på, akvarellerna är som små konstverk i sig. Skira linjer och mjuka färger, runda former och en utsökt känsla för detaljer. Ofta vill jag bara kliva in i hennes illustrerade miljöer, inredningarna är mysigt ombonade och välkomnande. Jag njuter av allt det fina hon skapar med sina penslar.

Berättelserna är varma, söta rimsagor som ofta börjar med något snyftigt – men som alltid slutar med något fint och gulligt.

För barn som ska få syskon rekommenderar jag varm Kottens Hemlighet. En mysig saga som berör ämnet om att få konkurrens om uppmärksamhet och fokus på en ny liten bebis.  Boken Tick-Tack är en söt saga om klockan och tiden som går. Den tredje boken om Kotten, Grisen och lilla vännen handlar om en liten vilsen vän som Kotten hjälper.

DSC_1995

Foto: Jeanette Bauer