Taggar

, , , ,

2014-02-08 11.06.34

Efter en miljard trendrapporter från Sthlm möbel/ljusmässa som illustreras i inredningsbloggarna, så känns det lite som att jag själv varit på den…och fått en inblick i allt det sköna som finns att förgylla sina hem med.

En detalj som många lovordat var entrén med sitt budskap om att finna balans.

Vilket jag tycker är ett sånt viktigt och aktuellt ämne, inte bara nu utan alltid en aktuell puck i våra liv. Hur ska man bära sig åt för att finna den här balansen? Lite samma fråga som vad är meningen med livet?  När ska man bli nöjd? När ska man stanna till och fundera på vad man håller på med? Vad är viktigt i livet? När ska jag leva mer nu och inte tänka så mycket på sen?

Balans i vardagen är nog det viktigaste som man ska tänka på, eftersom vardagen speglar livet…och tiden bara tickar på. Tror att mycket därför handlar om inställning, hur man kan välja att se på saker och ting ur ett perspektiv som man vet med sig ger mer energi.

Har reflekterat lite över yngsta dotterns kommentar om vädret häromdagen när vi gick ut genom dörren och det regnade tunga droppar: ”Åhhh mamma va härligt, det regnar ute!”, och studsar fram som om stövlarna var utrustade med fjädrar. Inte lika övertygad av väderleken frågar jag vad som är så härligt med regnet och får svaret att ”Men det är ju så skönt när dropparna nuddar näsan och ögonen o kinderna”.

Ibland behöver det inte vara så mycket mer komplicerat än så. Viktigt är bara att öppna ögonen mer, bli medveten om de små detaljerna. Och kunna glädjas åt saker som man i regel är mindre förtjust i, försöka ändra på mönster och vanliga inställningar om saker och ting av skilda slag.

När jag ser mig omkring i barnrummet, så hittar jag ett flertal detaljer som skapar kontraster. Men nu väljer jag att se dessa som olika former av balans. En balans mellan olika aktiviteter och föremål, som tex tyllkjolar och en pilbåge.

Tycker att dessa bilder får symbolisera mina tankar om balans för ikväll..

2014-02-08 11.05.20

Foto: Jeanette Bauer